Czym jest kabotaż? Do jakiej dziedziny życia odnosi się to pojęcie? Czy ma ono coś wspólnego z każdym z nas? Poniższy artykuł odpowiada na podstawowe pytania związane z kabotażem i wyjaśnia zasady na jakich jest on realizowany. Pojęcie kabotaż odnosi się do transportu. Nie chodzi jednak o przewóz towaru ogromnymi ciężarówkami i tirami, ale niezbyt dużymi samochodami dostawczymi. Mówiąc o kabotażu mamy na myśli transport pojazdami, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. Kabotaż w jakimś sensie dotyczy nas wszystkich, ponieważ wszyscy korzystamy z dowozu różnych rzeczy niezbyt dużymi autami. Dowóz taki ma miejsce na terenie miast, gdzie nie mogą wjeżdżać wielkie ciężarówki i tiry. Od roku 2009 polskie firmy transportowe mogą wykonywać kabotaż w całej Europie. W roku 2010 ku uciesze transportowców wprowadzono jednolite zasady wykonywania kabotażu we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Rozwożąc towary mniejszymi pojazdami, trzeba ubezpieczać się od odpowiedzialności cywilnej. Zasady ubezpieczenia OC nie są już takie jednolite. Stąd konieczność zapoznania się z tym jak wyglądają w krajach, przez które wiedzie trasa. Reguły kabotażu na terenie Unii Europejskiej spisano w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego z roku 2009. Zgodnie z tym dokumentem kabotaż związany jest z realizacją transportu międzynarodowego. Do przewozu kabotażowego uprawniony jest kierowca, mający licencję wspólnotową. Jeśli pochodzi z państwa trzeciego, musi posiadać dodatkowe świadectwo kierowcy. Kabotaż może być realizowany tylko przy pomocy tego samego środka, który służy do międzynarodowych przewozów. W przypadku gdy transport kabotażowy wykonywany jest na obszarze kraju, który stanowi miejsce przeznaczenia towaru, przewoźnik uprawniony jest do wykonania nie więcej niż trzech operacji tego typu. Trzeba przy tym pamiętać, że każdy list przewozowy jest odpowiednikiem jednego kabotażu. Istotną rzeczą jest tu też czas. Przewozy kabotażowe muszą nastąpić nie później niż siedem dni od wyładowania transportowanego towaru.